Moving Mondriaan


Dit jaar heeft Corso & Co gekozen voor een wat minder traditioneel ontwerp. Als uitgangspunt hebben we daarbij de latere werken van Piet Mondriaan genomen. Mondriaan woonde in zijn jeugd in onze gemeente en streek hier zijn eerste penselen over het doek.


Zijn laatste en misschien wel bekendste werk, Victory Boogie Woogie, liet hij onvoltooid achter. Dit werk heeft hij in de laatste 10 dagen van zijn leven nog grondig aangepast door veel contrastrijker te werken dan zijn vroeger werk.


In zijn necrologie zei Johnxon Sweeney over Mondriaans worsteling met dit schilderij: “drie dagen voordat hij naar het ziekenhuis werd gebracht was hij begonnen aan een drastische herziening van zijn nieuwste schilderij dat al praktisch klaar was om tentoongesteld te worden en waaraan hij niet minder dan 9 maanden constant gewerkt had”.


Ook Charmion Von Wiegand is getroffen door de “radicale verandering” in Mondriaans werk. “Het ziet er naar uit dat hij er koortsachtig en intensief aan heeft gewerkt, het werk heeft een meer dynamische kwaliteit gekregen.


Mondriaan heeft tussen 17 en 23 januari 1944 op het vrijwel voltooide werk op nieuw revisies aangebracht, “zich losgemaakt van al die rechte lijnen en het hele oppervlak opnieuw opengemaakt”.

In de vroege ochtend van 1 februari 1944 stierf Mondriaan, zijn laatste werk onvoltooid achterlatend.


Het ontwerp Moving Mondriaan is geïnspireerd op het laatste dagen van Mondriaans leven waarin hij zich “losmaakte” van alle rechte lijnen. U ziet de bekende strakke lijnen van Mondriaan terug, echter maken deze rechte lijnen zich “los” en komen “in beweging”. Zij buigen zich af tot nieuwe vormen, ondersteund door muziek. De strakke lange tonen die de strakke lijnen van Mondriaan weergeven en ze langzaam in beweging zetten, en misschien wel de worsteling die Mondriaan heeft gehad met zijn werk in de laatste dagen van zijn leven.


Geniet van “onze” Mondriaan in: “Moving Mondriaan”.